El 75% del personal contractat en el sector és d’atenció directa i per tant el treball a distància seria una mesura insuficient per atendre els col·lectius més vulnerables.
“El teletreball en el Tercer Sector es pot aplicar de manera molt reduïda, tot allò que sigui atenció directa s’ha de seguir fent”. D’aquesta manera s’ha referit Laia Grabulosa, directora de La Confederació, davant les mesures recomanades per diferents organismes per prevenir el contagi del Covid-19. Ja hi ha empreses com Naturgy, Bankia o Zurich que han començat a aplicar aquest mètode de treballar en remot, però, en aquesta mateixa línia, les entitats socials es troben davant d’un repte per resoldre sense precedents en els darrers anys.
Segons dades de l’Anuari de l’Ocupació, elaborat per La Confederació, l’atenció directa és la principal activitat del Tercer Sector. Així doncs, entre el 70 i el 75% de les persones treballadores es dediquen a aquest àmbit. En aquest sentit, des de l’entitat assenyalen que el gran gruix de les entitats del sector treballen de manera presencial i que, per tant, hi ha uns col·lectius vulnerables que s’han de seguir atenent, amb el que això implica: desplaçaments al lloc de feina, contacte amb les persones, etc.
“Una altra cosa són les entitats amb més estructura o les federacions, aquelles que no es dediquen a fer atenció directa, aquí hi podrien aplicar mesures de teletreball”, ha remarcat Grabulosa. En aquest sentit, cada federació hauria de decidir en quina mesura gestiona aquest canvi organitzatiu. Sense dubte, el teletreball sembla que està posant a prova la capacitat d’innovar i reinventar-se del sector, on la transformació digital de les organitzacions sembla que encara és un punt feble.
La professora d’economia i empresa de la UOC, Mar Sabadell, ha afirmat en declaracions a mitjans que fer teletreball no és només canviar d’ubicació. De fet, la mesura del teletreball és una de les propostes que vol implementar la Reforma Horària, una nova manera d’organitzar el temps i l’espai a les organitzacions per evitar els anomenats “lladres del temps” i, per tant, treballar amb més tranquil·litat i dedicació i evitar distraccions del dia a dia poden ser les trucades del telèfon, interrupcions innecessàries de membres de l’equip o reunions inoperatives.
Tot i això, ja hi ha diversos organismes com el Consell de Relacions Laborals de Catalunya que han recomanat aplicar mesures de teletreball per combatre el coronavirus. El Covid-19, detectat per primera vegada el desembre del 2019 a la ciutat de Wuhan, a la Xina, està afectant a països d’Europa com Itàlia i Espanya, els principals damnificats a Europa amb xifres que de moment segueixen creixent. La guia recomana “vehicular mesures de flexibilitat per al personal, com ara el teletreball, en els casos en què sigui possible”.
El món educatiu i del lleure, parcialment afectat
La Generalitat de Catalunya ha elevat el nivell d’alerta i ha prohibit activitats amb afluència superior a les 1.000 persones. Això vol dir que algunes entitats com la Fundació Pere Tarrés ha hagut de cancel·lar trobades de joves, com la que hi havia programada per aquest cap de setmana a Lliçà de Vall on s’esperava la participació de 1.300 persones participants de centres d’esplai.
Pel que fa a les colònies, ni la Pere Tarrés ni Fundesplai, dues de les entitats referents del lleure educatiu a Catalunya, han detectat cancel·lacions. Les colònies se solen concentrar entre els mesos d’abril i maig, per tant, de moment és d’hora per poder fer una avaluació sobre quina afectació tindran aquestes activitats per les mesures preses fins al moment. Les anul·lacions detectades per Fundesplai, en aquest sentit, han estat puntuals. A Catalunya, però, es recomana anul·lar les activitats a les entitats d’educació en el lleure durant els propers 15 dies.
En l’àmbit de l’educació en el lleure en relació al #coronavirus SARS-CoV-2 recomanem a les entitats:
✅ Anul·lar durant els propers 15 dies tota activitat de caus, esplais i altres activitats que suposi la coincidència d’infants i joves de centres educatius diferents.
— Afers socials.gencat (@aferssocialscat) March 12, 2020
L’esport, la cultura i la inserció laboral: en el punt de mira
Les federacions esportives han cancel·lat durant dues setmanes partits de categories infantils. A Girona, entitats i ajuntaments s’han vist obligats a suspendre diferents activitats musicals, culturals i d’oci. A més, de l’atenció directa els àmbits més perjudicats en les entitats del Tercer Sector són el cultural i l’esportiu, on ja estan començant a haver-hi les primeres anul·lacions d’esdeveniments multitudinaris amb més de 1.000 persones.
Un altre sector afectat és el de la discapacitat i de la inserció laboral. “Recordem que els Centres Especials de Treball (CET) ja estan molt tenses amb la pujada del salari mínim. Si ara a sobre perden producció, com sobreviuran?”, ha assenyalat Francina Alsina, presidenta de La Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya en declaracions aquest matí a El Matí de Catalunya Ràdio. Una baixada de la producció i una aturada de la demanda en els CET, precisament, és una de les principals preocupacions per als col·lectius d’inserció laboral.
Alsina, a més, ha remarcat que a aquesta preocupació se li suma la gent gran, un sector de la població que ja ha vist les primeres conseqüències de les mesures de confinament com el tancament de casals municipals de gent gran, en total 58 a Barcelona i la totalitat d’aquests casals a municipis com Reus. A Igualada i a municipis perifèrics, amb un brot de més de 20 persones afectades, també han decidit tancar tots els centres cívics, escoles, instituts i campus universitaris.
La gent gran, el col·lectiu més vulnerable
“Hem de protegir especialment a les persones grans que tenen por, tot i que moltes no estaran malaltes, estaran confinades i les que no tenen aquesta xarxa familiar o de contacte han de rebre aquest paper d’acompanyament”, va afirmar Enric Morist, coordinador de la Creu Roja Catalunya en roda de premsa.
La Creu Roja ha engegat una campanya de trucades telefòniques a més de 45.000 persones usuàries. Des de l’entitat, recomanen a totes les persones que es troben malament que no acudeixin als Centres d’Atenció Primària per no col·lapsar el sistema. En aquest sentit apunten que el que primer s’ha de fer és trucar al 061 per fer la prova in situ en el domicili particular.
En aquesta línia, la Creu Roja ha instat als avis i àvies que rebin suposades visites mèdiques a casa sense trucada prèvia que no obrin la porta, ja que es pot tractar d’un frau de lladres que aprofitin la situació per robar. “A la gent gran els hi diria que no obrin la porta a ningú i que confirmin que si reben una trucada és dels voluntaris de Creu Roja”, ha afirmat Morist.
Protegim a les #personesgrans versus el #coronavirus!!
Fins el 31 de març no farem visites ni acompanyaments excepte urgències. Reforçarem el seguiment telefònic. #CapAviSol #TotSomGrans #SomAvismon #prevencion #Solidaridad @voluntaris_cat @radioestel @sants3radio @salutcat pic.twitter.com/KjT8C9RdIp— Avismón-Catalunya (@AvismonCat) March 11, 2020
Alsina, per la seva banda, ha confirmat que la gent gran i les persones amb discapacitat són les més vulnerables de la societat. “Tinguem en compte que les entitats estem fent servei públic, necessitem un pla B i una previsió per part del Govern per poder seguir atenent a aquestes persones”, ha remarcat la presidenta de la Taula del Tercer Sector.
Des de la plataforma que aglutina prop de 3.000 entitats han proposat establir una bossa d’hores gratuïta de persones per poder seguir atenent els col·lectius més vulnerables i que ningú quedi desatès. “Quines mesures prepara el Govern per poder atendre amb la mateixa qualitat a aquestes persones, com podran suportar-ho les famílies?”, ha apuntat.
Com ha d’actuar el voluntariat?
A Catalunya hi ha més de 500.000 persones voluntàries que acompanyen diàriament a diferents col·lectius. Des de la Federació Catalana de Voluntariat Social (FCVS) han publicat una sèrie de recomanacions a la seva web per a les entitats que treballen amb persones voluntàries. La campanya d’atenció telefònica de Creu Roja, per exemple, s’està duent a terme amb voluntariat. “M’agradaria posar en valor el paper que fan els voluntaris i voluntàries a tot el territori. No és el mateix que et truqui algú que no coneixes que algú amb qui ja tens confiança”, ha remarcar Morist.
La Creu Roja, en aquest sentit, té una borsa de 17.000 persones voluntàries i han llençat missatges de calma i tranquil·litat. Tant la FCVS com la Creu Roja recomanen seguir les indicacions del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya i seguir les mesures d’higiene adequades quan es realitzin accions voluntàries.
En el cas que una persona voluntària fos portadora del virus sense ser conscient i ho transmetés a una persona gran, especialment en els casos d’acompanyaments a visites mèdiques, no es podria considerar un cas de Responsabilitat Civil atès al desconeixement de la malaltia, segons ha matissat la Cooperativa Arç Assegurances. En el cas contrari, de saber-ho i continuar fent voluntariat, sí que podrien donar-se possibles denúncies en el cas de contagis.
Font: Xarxanet.org