Aquest model educatiu neix d’un projecte impulsat per l’Associació de Famílies LGBTI i s’inspira en un programa que ja funciona al Regne Unit.
“Si un noi se sent nena no li pots obligar a anar a un lavabo de nens”. Així de contundent i amb plena consciència responia la M. Parra, una alumna de quart de l’Escola Turó Blau, en una entrevista feta pel telenotícies vespre de TV3. En el centre educatiu de Sant Andreu, per exemple, els lavabos no es divideixen per sexe. De fet, aquest és el primer any que l’escola barcelonina integra en el seu pla educatiu un projecte per fomentar la diversitat afectiva i de gènere. El director del centre, Ferran Català, afirma que els nens i nenes ara parlen més de les diferències familiars i de gènere.
Transsexualitat, bisexualitat, queer. Sovint els conceptes que defineixen les diferents identitats de gènere pateixen manca de coneixement i d’acceptació entre la societat. Per això, aquestes escoles tenen la voluntat de transformar des de les primeres etapes de la vida: la infància i l’adolescència. Un altre exemple seria l’Escola Sant Felip Neri, que acumula 3 anys d’experiència en la implementació d’aquest programa educatiu. En total són cinc les famílies LGBTI que porten els seus fills i filles al centre, unitats familiars molt actives a l’AMPA i que van fer pressió a la Junta perquè implantessin el pla educatiu a Primària i Secundària.
————————————————————————-
“S’aprofiten els continguts de les assignatures per explicar la realitat del col·lectiu LGBTI quan hi ha una oportunitat”
————————————————————————–
En concret, ambdós centres s’han acollit al Programa Educatiu Escoles Rainbow (PEER), impulsat per l’Associació de Famílies LGBTI. El seu objectiu: proporcionar a les escoles les eines necessàries per potenciar actituds de respecte i d’integració de la diversitat afectiva-sexual i familiar. “S’aprofiten els continguts de les assignatures per explicar la realitat del col·lectiu LGBTI quan hi ha una oportunitat”, afirma la Katy Pallàs, presidenta de l’associació. “No es tracta el tema només en tutories o tallers específics un dia en concret, sinó que es fa de manera transversal tant a dins com a fora de l’aula”, afegeix.
El professorat dels dos únics centres a tot l’Estat espanyol considerats com a escoles ‘Rainbow’, les escoles Sant Felip Neri i Turó Blau, necessita tenir una formació profunda. “Fem cinc formacions durant el curs, i no només a professors, sinó també al personal administratiu, del menjador escolar, etc.”, aclareix la Katy. En aquestes formacions els professionals aprenen com aturar el llenguatge homòfob i discriminatori i interioritzen un nou vocabulari, més positiu i inclusiu, per a la gestió de l’aula.
Català en declaracions a www.xarxanet.org ha reconegut que el PEER ha servit perquè els i les mestres tinguin més coneixement sobre el tema i per unificar criteris d’avaluació. “La nostra idea és introduir un eix transversal de què és la diversitat familiar i l’orientació sexual en el CV, és a dir, a les diferents unitats didàctiques”, explica. Fins aleshores l’Escola el Turó Blau ha implementat diferents accions com la creació d’un codi igualitari, activitats de plàstica amb l’exposició del grafiter gai Keith Haring, que va morir de SIDA o una festa per la diversitat.
La guia PEER que utilitza l’Escola Turó Blau dona les eines necessàries perquè paraules com ‘gai’ o ‘lesbiana’ deixin d’estar estigmatitzades i prohibides en l’entorn escolar. Precisament, crear un entorn segur per a les persones que tenen una expressió de gènere no normativa és un dels cinc aspectes essencials del programa, que de la mateixa manera vol trobar en la legislació vigent un suport de les accions educatives envers la no discriminació i la igualtat de gènere.
A més, el PEER compta amb materials de lectura que són enviats als diferents centres, un gruix de 45 llibres per a totes les edats que esperen a ser fullejats per una ment curiosa i romanen tímidament en silenci o bé a les prestatgeries de les biblioteques del centre o bé dins de la mateixa aula. Els materials literaris, per tant, poden ser palanca de canvi i ajudar a eliminar el ‘bullying’, modificar actituds discriminatòries o assolir el benestar social, psíquic i físic de les nenes i els nens LGTBI.
El programa educatiu té un finançament de gairebé 9.000 euros per als dos anys d’implementació, pressupost dividit en partides de formació i de despeses de materials. Tot i l’èxit de la iniciativa, Pallàs es mostra pessimista pel que fa a les expectatives d’expansió del programa a altres centres per la manca de recursos. “No tenim fons, el finançament és de les entitats i en els quatre anys que porta en marxa no hem rebut subvencions”. Per aquest motiu, no poden atendre peticions de més escoles públiques que ja s’han interessat en el programa.
Malgrat tot, Català ja ha manifestat que les formacions al professorat s’haurien de fer a totes les escoles. “És important tractar la realitat LGBTI des de la Primària”, destaca Català posant l’èmfasi en les edats primeres com etapa vital necessària per transmetre coneixements de respecte i llibertat envers les diferències.
Com van néixer les escoles ‘Rainbow’?
La lluita per aconseguir la igualtat de drets civils del col·lectiu LGBTI aplicada al món educatiu va començar al Regne Unit. En concret, el programa Educate & Celebrate va ser el mirall amb el qual es van fixar des de l’associació. “Vam portar a Elly Barnes, que liderava el projecte allà, perquè ens fes diverses formacions”, narra Pallàs. A partir d’aquest moment, van aplicar el programa educatiu de l’illa britànica amb petites variacions. El model anglès ja té 10 poblacions que apliquen aquest programa.
Font: Xarxanet.org