Les entitats de lleure educatiu de base voluntària de Catalunya reivinquen que ‘L’estiu (també) és dels esplais i caus’

L’associacionisme educatiu de base voluntària s’agrupa per reivindicar que l’estiu també és dels esplais i els caus.

Les associacions i federacions educatives de lleure de Catalunya (Esplais Catalans, Minyons Escoltes i Guies de Catalunya, Acció Escolta de Catalunya, Escoltes Catalans, MCECC, Federació de Centres Juvenils Don Bosco de Catalunya, Coordinació Rural de Catalunya, Secretariat de Joves La Salle Catalunya) s’han unit unit en aquest posicionament per donar veu a les milers de monitores i caps de les entitats i per reivindicar l’important paper que estem desenvolupant durant l’estat d’alarma per la COVID-19.

Durant els més de 50 dies de confinament, els esplais i agrupaments han reinventat la seva activitat, han adaptat la tasca educativa, salvant totes les distàncies, a les circumstàncies del confinament, i han pogut donar de manera regular i constant resposta a les necessitats dels infants, joves i famílies. Han seguit treballant i han reformulat la seva proposta educativa per continuar acompanyant als infants i joves d’arreu del territori. Han creat espais perquè els infants seguissin relacionant-se. Han proporcionat activitats per fer gaudir als infants i joves en un estat de crisi social, a més de promoure que les famílies fossin pro-actives i partícips davant dels reptes i activitats. Les monitores i caps han aconseguit dinamitzar les xarxes socials com a eina per seguir vinculades i proporcionar una “normalitat” dins d’aquesta excepcionalitat.

Des del posicionament afirmen que molts mitjans de comunicació, un cop més, no han donat prou valor a la seva tasca i han atorgat aquest reconeixement comunicatiu i social a empreses i entitats de lleure que es lucren econòmicament, no atorgant prou valor a la xarxa de milers de voluntàries compromeses que han dedicat el seu temps lliure a proposar activitats, de manera telemàtica, als infants i joves de Catalunya. No és la primera vegada que això succeeix i és per això que volen reivindicar el model d’associacionisme voluntari i fer arribar el seu compromís a la societat amb la seva tasca.

Pel que fa les institucions públiques, afirmen que els han inclòs en el debat del marc normatiu per a les activitats de lleure per a aquest estiu i finalment han contemplat les activitats que ens són pròpies com els campaments i les rutes i que en un inici no s’havien tingut en compte. Volen recordar que fa molts anys que la nostra activitat d’estiu està vinculada dins la cultura catalana. Per això demanen que l’administració i el Govern els tingui en compte en els processos per decidir les mesures que cal prendre durant l’estiu i els prioritzi davant de projectes de lleure remunerat.

Encara que els seus projectes siguin de base voluntària, afirmen que no són un producte barat que es pugui menystenir. Els agradaria poder acollir a tots els infants i joves i poder donar suport a les famílies amb una situació més vulnerable sense deixar de banda els seus projectes i models pedagògics.

Els seus projectes educatius són importants pel procés socialitzador dels infants i joves i per l’educació en valors. Són conscients que l’escola és un agent molt important, però en els temps d’esbarjo dels infants i joves, des de les seves entitats eduquen mentre gaudeixen del seu temps lliure. No volen competir amb les escoles, campus esportius i casals d’estiu de les entitats que es lucren econòmicament, volen realitzar les seves activitats d’estiu.

Volen que la societat catalana i el panorama educatiu prengui consciència de la importància educativa i pedagògica de la seva activitat. Es consideren una escola de ciutadania que pretén educar en diferents valors i maneres de viure la vida, mitjançant el joc i gaudint a l’aire lliure. I que ho fa des del voluntariat i el compromís, durant tot el curs, no només 15 dies a l’estiu, acompanyant infants i joves en el seu creixement integral. Per això consideren que la seva activitat no és substituïble i hauria de ser prioritària per les autoritats pertinents.

Ahir es va presentar el document marc que recull els criteris generals per a l’organització d’activitats de lleure per aquest estiu. Valoren positivament que se’ls hagi convocat i que s’hagin inclòs finalment les activitats que ens són pròpies: els campaments i les rutes, però també destaquen que és un marc molt complex i que necessitaran acompanyament i recursos per garantir l’adaptació de les seves activitats als requisits marcats.

Aquesta complexitat en l’adaptació ha generat en les seves entitats de base molta inquietud i molts dubtes, necessiten instruccions realistes per poder reaccionar. Segueixen pensant que tot i que el repte és majúscul, és una oportunitat per poder tornar a posar els infants al centre i oferir-los un estiu d’emocions, retrobaments, aprenentatges i vivències. L’ajuda en forma d’acompanyament i recursos serà essencial i haurà de ser àgil, ja que són entitats de base assembleària i voluntària i necessiten temps per planificar i adaptar les seves activitats.

Font: Minyons Escoltes i Guies