m4social lidera un espai pel Tercer Sector amb innovacions com una App per la gestió del voluntariat o programari per assistir persones amb discapacitat.
“És el moment per digitalitzar les entitats socials i per oferir un millor servei a les persones”. D’aquesta manera obria Jordi Arrufí, director de projectes de transformació digital de la Fundació Mobile World Capital l’espai que m4social, projecte de la Taula d’Entitats del Tercer Sector Social, va organitzar per presentar aplicacions mòbils i tecnologia amb impacte social a un Mobile World Congress que ha vist passar fins a 109.000 persones, 2.000 més que l’any passat. Unes innovacions i desenvolupament tecnològic que, com va afirmar la presidenta de la Taula, Francina Alsina, presenten solucions als reptes socials i milloren la qualitat de vida de molts col·lectius i persones en risc d’exclusió.
A l’estand de la Fundació Mobile World Capital Barcelona es van poder veure propostes innovadores com ‘VoluntariAPP’, una aplicació mòbil impulsada pel Grup Alba que, en una fase inicial, connecta entitats amb voluntariat de l’Urgell i la Segarra amb la intenció d’eixamplar el marc geogràfic a tot el territori. En aliança amb la Federació Catalana de Voluntariat Social, l’app té un mapa de crides geolocalitzades i permet fer difusió de cursos, xerrades i altres esdeveniments. A més, les entitats poden autogestionar les seves ofertes i estar en contacte directe amb el voluntariat.
També en l’àmbit de les aplicacions, la Fundació ASPACE Catalunya amb el suport de FEPCCAT, va presentar tres propostes: Ease Touch, Ease Joypad i Ease Mouse, aixoplugades sota el projecte EaseApps. Les tres aplicacions permeten controlar els dispositius mòbils amb diferents mitjans: amb un sol dit, amb un polsador o amb un ratolí, respectivament. Totes tres s’adrecen a persones amb dificultats per utilitzar la pantalla tàctil o amb paràlisi cerebral.
El disseny i la impressió 3D també va tenir lloc a l’espai d’m4social amb Imagimakers, projecte de la Fundació Bancària La Caixa que connecta gent gran amb tecnologia. “La robòtica és el futur, vam pensar que les persones grans podien fer coses útils per a les persones amb discapacitat”, va afirmar Manel Rullo, director de l’Espai Caixa de l’Obra Social La Caixa. En col·laboració amb el Grup MIFAS de Girona, disposen de fins a 600 aules informàtiques amb més de 6.000 ordinadors.
En cooperació internacional, Instant Network va ser la proposta pionera, projecte d’ajuda humanitària de la Fundació Vodafone que apropen xarxes de telefonia mòbil a zones d’emergència i camps de persones refugiades. D’aquesta manera s’aconsegueix connexió Wifi, amb la col·laboració de voluntariat i permeten als més petits accedir a Internet, com va succeir amb els desplaçats a Lesbos. “La tecnologia és només part de la solució, necessitem tenir gent sobre el terreny per veure les necessitats reals”, va destacar Oisin Walton, responsable del projecte.
La transformació digital de la mà les Administracions públiques
“No es pot entendre el MWC si no té una vessant social directa de treball cap a les persones” va afirmar el conseller d’Afers Socials, Chakir El Homrani. Segons va matissar Homrani, la transformació digital ha de tenir l’objectiu de ser útil per la gent.
Per la seva banda, el responsable de Transformació Digital Protecció Social -CTTI del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, David Franco, va presentar eSocial, una plataforma col·laborativa que integra i coordina les activitats de la ciutadania, treballadors públics i agents socials. Amb aquesta eina es redueixen els temps de registre dels tràmits, s’elimina la documentació en paper i es redueix el temps de gestió.
A més, el director de Planificació i Innovació de l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona, Lluís Torrens, va apuntar al Big Data i a la intel·ligència col·lectiva com a les solucions per emmagatzemar i treballar amb grans bases de dades que faciliten la gestió social.
Per últim, la Fundació Esplai, Colectic i la Fundació Foment de l’Habitatge Social van presentar propostes de millora en la diversificació de les fonts de finançament (amb un Netflix solidari), l’agilització dels processos interns a través d’una plataforma de vídeos explicatius i la millora de la gestió del voluntariat. “m4social està treballant perquè la innovació tecnològica passi a l’ADN de les seves federacions”, va incidir el referent del projecte a la Junta Directiva de la Taula del Tercer Sector, Adolf Díaz.
Font: Xarxanet.org