Gra de Blat és una entitat del districte de Sants-Montjuïc que atén als col·lectius amb més risc de contagiar-se portant-los menjar a les seves llars durant l’època de confinament.
L’alimentació és un dels serveis essencials del qual no es pot prescindir durant l’Estat d’alarma. El subministrament dels productes de necessitat bàsica està garantit, segons han assenyalat en diverses ocasions des dels diferents òrgans de Govern.
Precisament, un dels motius que permet a les famílies poder sortir de casa seva és el fet d’anar a comprar aquests aliments necessaris pel dia a dia. Però, amb tot, existeixen col·lectius que s’exposen al perill d’anar a un supermercat, com són les persones amb patologies prèvies o la gent gran. El paper del voluntariat i de les entitats, en aquest context, esdevé essencial.
Quan una persona s’exposa a sortir i es posa en risc a ella mateixa i a la seva família, la col·laboració i l’atenció externa entren en escena. És el cas de l’ONG Gra de Blat, una entitat del barri de Sants a Barcelona que atén el 10% del gruix que gestionen els serveis socials de la ciutat al districte de Sants-Montjuïc mitjançant el repartiment de menjar en magatzem i a domicili.
Actualment, però, han ampliat la seva actuació a diferents zones de la ciutat des de l’inici del confinament, com per exemple a l’Hospitalet o al barri d’El Carmel. “Hi ha molta solidaritat i la gent s’hi està bolcant, cada dia tenim voluntaris nous que s’ofereixen per anar als domicilis”, ha afirmat Sarepta Novio, coordinadora del projecte.
L’entitat proveeix d’aliments i de productes d’higiene i de neteja a famílies que estan en situació d’exclusió social o en risc de caure-hi. Fruita, verdura, congelats, productes frescos i aliments de caducitat curta o llarga. Aquests serien alguns dels exemples dels aliments que porten a les diferents llars ateses. En total l’ONG Gra de Blat va acompanyar durant el 2019 a 910 persones i per aquest any ja estan tenint una previsió superior. En xifres, l’entitat va assolir l’any passat els 90,983kg de menjar repartit.
La logística: del magatzem a casa amb mesures de prevenció
Moltes entitats que atenien diferents col·lectius s’han vist obligades a tancar temporalment arran del confinament i el voluntariat que hi col·laborava està apropant-se al magatzem per ajudar. “Hi ha molta gent vulnerable que no pot sortir de casa perquè està en una situació de risc, o bé per salut o bé per edat”, afirma Sarepta.
En la majoria dels casos l’entitat porta el menjar a domicili seguint les mesures de prevenció i higiene adequades. En primer lloc, el voluntariat s’apropa al magatzem per recollir els lots d’aliments i posar-los en bosses de la brossa grans, amb l’objectiu que tinguin el mínim contacte possible amb els envasos i els aliments.
Tot seguit, al voltant de 60 persones voluntàries col·laboren activament amb Gra de Blat per portar al domicili el lot de menjar en un carro de la compra. El voluntariat pica al timbre, puja al pis corresponent i deixa el menjar a la catifa de l’entrada, esperant que el veí o veïna obri la porta i mantenint la distància de seguretat, sense que es produeixi el contacte. Des de l’entitat, però, afirmen que estan intentant reduir el número de persones voluntàries i fomentar les rotacions per evitar sobreexposar a més gent.
El voluntariat, una peça clau pel dia a dia del projecte
“Sense el voluntariat no podríem fer el que fem”. Així de contundent es mostra Sarepta quan reconeix la tasca de les persones voluntàries que col·laboren en el repartiment d’aliments a domicili. Des de l’entitat, compten amb persones que no només porten el menjar a casa de les persones més vulnerables sinó també amb persones que s’encarreguen de manera voluntària de la descàrrega dels productes, de l’organització del magatzem o del control i seguiment dels usuaris i usuàries ateses.
“Cada dia anem al supermercat a comprar productes i per això també es necessiten mans”, ens relata Sarepta. Tot el voluntariat segueix unes mesures de seguretat estrictes, amb l’ús de gel i mascaretes que permetin prevenir possibles contagis. Una d’aquestes històries és la de la Mireia, que es va quedar sense feina arran de l’emergència sanitària i ha aprofitat per donar un cop de mà en el repartiment solidari a domicili amb la seva acció voluntària.
Una de les seves usuàries, que s’ha volgut mantenir en l’anonimat, té una malaltia que l’impedeix treballar i moure’s. “La meva situació familiar no és gaire bona i sóc una persona de risc. Estic molt agraïda pel projecte que porta Gra de Blat”, ha afirmat.
Una xarxa de solidaritat entre entitats, empreses i institucions
Gra de Blat actualment compta amb dos locals, un des d’on fan el repartiment i el magatzem. La majoria dels productes provenen del Banc dels Aliments i d’altres supermercats, quantitats d’aliments que ajuden a passar la setmana a les famílies més vulnerables. “No ajuden a passar tot un mes per a una família però són una ajuda important”, destaca Sarepta.
Només a Barcelona el servei d’àpats per a col·lectius més vulnerables ha crescut el 30%, segons dades de l’Ajuntament. De 3.700 àpats diaris, diferents programes municipals ara serveixen ja 4.800, inclosos el Servei d’Àpats a Domicili. Durant la crisi pel coronavirus, els diferents àpats preparats s’entreguen envasats per consumir-los a les llars.
En l’àmbit econòmic, Gra de Blat compta amb la col·laboració d’entitats privades i donacions d’empreses per comprar productes d’higiene i de neteja. Pel Nadal, diverses escoles de la ciutat, tant públiques com privades, organitzen recaptes i després reben aquestes donacions en recollides solidàries. Norwegian Airlines, en aquest sentit, també fa donacions de maletes que s’han perdut per facilitar el transport d’aliments.
“A Sants hi ha molta xarxa social i cada setmana ens arriben recaptes de diferents entitats”, afirma Sarepta. Un cas clar seria el del Casal Cívic Barcelona – Magòria, que ja ha col·laborat en diverses ocasions en el recapte de productes d’higiene per a la llar.
Font: Xarxanet.org