En el marc de les celebracions de Nadal, la Fundació IReS ha realitzat un agraïment especial als voluntaris en forma de “Mannequin Challenge” per reflexionar sobre el 2016
La Fundació IReS és una fundació privada que porta 45 anys dedicant-se a l’atenció social, psicològica i educativa de persones i col·lectius marginats en situació de risc social o amb dificultats econòmiques. La seva activitat se centra en quatre àmbits principals: la inclusió social, la violència familiar i de gènere, la infància, joventut i família i justícia.
Per a la Fundació IReS, les persones voluntàries mereixen un agraïment especial per la feina feta al llarg de l’any. Per això, durant el tradicional acte de Nadal de l’entitat, l’homenatge va arribar en forma de “Mannequin Challenge“, un repte divertit a les xarxes socials que s’ha convertit en viral. En el vídeo es poden veure als treballadors i a les persones voluntàries “congelades” com a maniquins mentre es fa un recorregut pels diferents espais de l’entitat. “El vídeo té un objectiu molt important que és fer un agraïment públic de la tasca que fan els voluntaris de la nostra entitat”, afirma Carles Nieto Díaz, coordinador de voluntariat d’IReS.
Actualment, IReS compta amb una mitjana de 20 voluntaris permanents, encara que, durant tot l’any, hi col·laboren gairebé 50 persones. “Tenim pocs voluntaris, però els tenim molt ben cuidats. No hi ha cap voluntari que estigui sol en un projecte. Els voluntaris són un reforç i sempre estan amb un professional amb qui poden compartir inquietuds i coses del dia a dia”, afirma.
L’esperit nadalenc de la solidaritat
Des de fa més de 45 anys, la Fundació IReS treballa per “empoderar” a persones en diferents situacions de vulnerabilitat social. Només l’any passat, la fundació va atendre prop de 8 mil persones en projectes coordinats des de les seus de Barcelona, Girona i Illes Balears.
Carles Nieto Díaz assenyala que alguns projectes socials d’IReS tenen més visibilitat en el període nadalenc. Nieto destaca que les persones estan més disposades a fer donacions i això es veu en l’augment de sol·licituds per fer treballs voluntaris: “Sembla que les persones són més sensibles en aquesta època de l’any”. A més, segons el coordinador, una ajuda puntual a finals d’any pot motivar que un voluntari segueixi de forma permanent en projectes socials.
A banda de promoure activitats nadalenques com la recollida de joguines a les empreses, aquest mes s’estan centrant els esforços a donar veu a la iniciativa “No Paro”, que pretén crear sinergies entre el coneixement i potencial del teixit empresarial amb les necessitats socials. Aquesta iniciativa és una plataforma innovadora de suport social al districte 22@ (Poble Nou) que atén a més de 40 joves i 30 famílies que viuen en situació d’exclusió. IReS ha creat el Projecte Click, dins aquesta plataforma, amb l’objectiu de “fomentar les potencialitats i l’autonomia” d’aquests joves en un cicle formatiu, laboral i personal.
Una altra campanya innovadora i solidària d’IReS és l’Hotel Invisible, una iniciativa que pretén sensibilitzar i recaptar fons per ajudar a les persones en situació de pobresa, violència, manca d’oportunitats o desemparament. L’Hotel Invisible és una iniciativa de l’entitat juntament amb el Gremi d’Hotels de Barcelona i l’objectiu és implicar a les empreses turístiques i als turistes facilitant el lloguer simbòlic d’una habitació a partir de 3 euros. “Cada habitació és un reflex de la part més invisible de l’exclusió social” expliquen. Les donacions que es realitzin en aquest projecte es destinaran a resoldre les problemàtiques d’aquests col·lectius, que han servit per donar nom a les habitacions.
Autora: Liana Aguiar