El document, que aporta llum sobre la situació, les dades i els reptes del sector, es presentarà el pròxim 13 de setembre.
El conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani, presentarà el dia 13 de setembre de 2018 a les 12 hores a la seu central del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, l’Informe de l’Associacionisme i el Voluntariat de Catalunya 2018 que la Direcció General d’Acció Cívica i Comunitària ha impulsat amb la col·laboració de l’Observatori del Tercer Sector.
Què és el l’Informe de l’Associacionisme i el Voluntariat?
És un document rellevant, que aporta llum sobre la situació, les dades i els reptes del sector, que ha d’esdevenir clau per a la programació i implementació de les polítiques del Govern per promocionar, reconèixer i protegir l’associacionisme i el voluntariat.
Aquest informe és especialment esperat atès que, des de 2001, no es disposava d’un estudi promogut pel Govern de la Generalitat que aportés dades fidedignes que definissin la situació del teixit associatiu i del voluntariat a Catalunya.
La seva materialització ha estat possible gràcies a la conjunció de diversos actors: el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, l’Observatori del Tercer Sector i la resta d’entitats que formen part del projecte Panoràmic, les entitats sense afany de lucre que han respost els qüestionaris i han participat de les sessions territorials i dels grups de discussió i les persones voluntàries que han volgut donar la seva veu en els diferents espais i recursos posats a la seva disposició.
Per què s’ha elaborat aquest informe?
La Llei 25/2015, de 30 de juliol de voluntariat i foment de l’associacionisme insta al Govern ha elaborar, d’una manera periòdica, un informe sobre l’associacionisme i el voluntariat, a Catalunya. L’estiu de 2017 el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, amb la col·laboració de l’Observatori del Tercer Sector, va iniciar el procés de disseny i implementació de l’informe, amb l’objectiu que aquest esdevingués un estudi de referència que recollís i albirés la situació de l’associacionisme i del fenomen del voluntariat a Catalunya.
Entre el segon semestre de 2017 i els primers quatre mesos de 2018 s’han realitzat diferents accions coordinades encaminades a generar un diagnòstic de la realitat associativa a Catalunya, abeurant de tres fonts:
- Els resultats provinents de “El Panoràmic de les Associacions 2017”, a fi de copsar l’estat de les entitats respecte diferents dimensions substantives (el nombre d’entitats, àmbits en els que treballen, forma jurídica …); i organitzatives (persones assalariades, sòcies, voluntàries; els òrgans de govern, els recursos econòmics i els espais).
- Les enquestes específiques adreçades a persones voluntàries, que ha permès incorporar un salt qualitatiu en la diagnosi i aportant en el seu punt de vista.
- La realització de 10 grups de discussió distribuïts arreu del territori català, mercès als quals s’ha pogut millorar en la interpretació de les dades numèriques i, de l’altra, calibrar quin és el parer del sector en relació a diferents aspectes que els afecten.
Com podem assistir a l’acte de presentació?
A partir del dia 3 de setembre s’informarà sobre la inscripció per assistir a l’acte.
Font: Voluntariat.gencat