NÚRIA ROIG
Pediatra de la Fundació Salut Empordà
El dia 2 de març es va celebrar el Dia Mundial del Benestar Mental dels Adolescents amb la finalitat de donar visibilitat als problemes de salut mental que afecten les persones en aquesta etapa de la vida. D’uns anys cap aquí, i més d’ençà de la pandèmia de COVID, tant a la consulta de pediatria d’atenció primària com a l’hospital, els pediatres de la comarca tenim la sensació que el benestar emocional dels infants i adolescents està cada vegada més compromès.
Segons una enquesta de la UNICEF (2021), més del 13 % dels infants i adolescents de 10 a 19 anys de tot el món tenia un problema de salut mental i, concretament a l’Estat Espanyol, un 11 % dels joves referia malestar emocional que no arribava a trastorn mental, però que els pertorbava la vida, la salut i les perspectives de futur. Pel que fa a la població catalana, segons l’Enquesta de Salut de Catalunya de 2020, un 10,6 % dels infants de 4 a 14 anys tenen probabilitat de patir un problema de salut mental.
Per altra banda, l’evidència científica diu que la manca de diagnòstic i de tractament dels problemes de salut emocional en aquesta etapa tan sensible de la vida condiciona seriosament el seu futur, perquè disminueix les oportunitats educatives i professionals, a més de suposar un gran patiment elevat per a la família i una càrrega econòmica i social per a ells i per a la societat.
Per tot això, sembla que hi ha consens a escala internacional sobre la necessitat de realitzar cribratge de la depressió a les consultes de pediatria d’Atenció Primària, tal com es recomana a ‘La guía de práctica clínica sobre la depresión mayor en la infancia y la adolescencia’, del Programa de Guies de Pràctica Clínica del Sistema Nacional de Salut (2021).
No obstant, de moment no hi ha cap programa oficial en el nostre territori amb aquest propòsit, i per això, amb l’estudi ‘Detecció i atenció precoç de trastorns mentals a la consulta de Pediatria’ proposo un sistema de cribratge en pacients d’11 a 14 anys a l’Àrea Bàsica de Salut (ABS) de l’Escala, per augmentar la detecció d’infants i adolescents amb malestar emocional que pot derivar en depressió o ansietat per evitar el retard en el diagnòstic i l’atenció, i les conseqüències futures.
La metodologia de l’estudi consisteix en proporcionar als nois i noies d’11 i 14 anys que acudeixen a les consultes de pediatria per a una revisió de salut, una enquesta que intenta recollir com són, com viuen i com es relacionen, i un qüestionari validat que consta de nou preguntes destinades a avaluar com se senten emocionalment. En cas que es detecti malestar emocional, es fa la intervenció terapèutica a la mateixa consulta de Pediatria i es fa la derivació a la psicòloga de l’ABS per a confirmar el diagnòstic i continuar el tractament i el seguiment, si cal.
Per dur a terme aquesta investigació, els professionals implicats (pediatres i infermeres de Pediatria) hem rebut una formació sobre salut emocional dels infants i adolescents, centrada en com realitzar la primera intervenció terapèutica per evitar l’agreujament del malestar, a càrrec de professionals de Salut Mental de l’Institut d’Assistència Sanitària (IAS) de Girona (CSMIJ Alt Empordà).
La salut dels nostres infants i adolescents no depèn només del seu benestar físic. Com a societat hem de prendre consciència del paper fonamental que té la salut mental en el seu desenvolupament, i com a pediatres hem de vetllar també pel seu benestar emocional.