Marta Costa-Pau, periodista de l’ARA Comarques Gironines: “La relació de l’entitat amb el mitjà ha de ser sempre proactiva”

La periodista del suplement gironí obre el #CicleComunicacióSocial, organitzat per la FCVS, per enfortir l’espai comunicatiu català del Tercer Sector amb claus i consells per millorar la relació amb els mitjans

El Cicle de Comunicació Social, organitzat per la FCVS, ha donat el tret de sortida aquest dilluns 22 de juny amb la primera trobada encapçalada per Marta Costa-Pau, coordinadora del suplement Comarques Gironines del diari ARA. La trobada ha sigut un punt d’inflexió per reflexionar sobre com enfortir les relacions entre les entitats socials i els mitjans de comunicació i per explicar el sobreesforç que moltes ràdios, televisions i diaris han hagut de fer per cobrir l’actualitat durant la pandèmia de la Covid-19.

“Moltes empreses de comunicació s’han vist afectades ja que molts mitjans s’han trobat que no entrava gens de publicitat”. Aquesta realitat, explicada per Marta Costa-Pau, resumeix que hi ha hagut diferents mitjans obligats a aplicar ERTOs i ajustar plantilles. A tot això, se li ha sumat la dificultat que han tingut molts periodistes per accedir a diverses informacions i per accedir a diferents espais durant la vigència de l’Estat d’alarma, sempre amb una acreditació expedida pel Col·legi de Periodistes.

En una trobada amb 20 tècnics i tècniques de comunicació d’entitats socials a través de la plataforma virtual Jitsi, la periodista gironina ha destacat que el gran repte dels mitjans “ha sigut el d’informar sobre una pandèmia que ningú coneixia, amb rigor, i contrarestant el silenci i les mentides”. En aquest punt de la sessió s’ha referit a les fake news i a la ràpida propagació d’informacions falses i teories de la conspiració a través de les xarxes socials. En aquesta línia, segons la coordinadora del suplement gironí els mitjans de comunicació s’han erigit com a garantia del dret a una informació veraç i de qualitat.

Com el diari ARA ha informat durant la pandèmia?

En aquests mesos de crisi sanitària Costa-Pau ha explicat que els mitjans han sigut l’altaveu de les mesures de seguretat, de les consignes donades per les autoritats i també de la feina d’entitats socials. Amb un vídeo introductori, les persones assistents han pogut veure com el diari ARA va adaptar les seves rutines periodístiques per fer front al repte d’informar des del confinament amb, per exemple, la secció ‘Jo em Quedo a Casa’.

Acostumat a l’ús de les noves tecnologies, el rotatiu català s’ha pogut adaptar amb facilitat al teletreball, però on hi ha hagut més dificultat, reconeix Costa-Pau, és en la coordinació entre seccions amb desenes de xats i pestanyes obertes a la vegada. En el cas de la cobertura fotogràfica, per exemple, el 50% la feien sobre el terreny i el 50% des de casa.

Concretament, el suplement Comarques Gironines, que surt cada dijous, es publica també dins del diari generalista i per tant arriba a tot el territori. Durant la pandèmia, però, la seva publicació s’ha vist aturada. Un dels principals punts que destaca Costa-Pau és que els mitjans han rebut informació escassa i confusa, com per exemple, amb les dades dels llits de les UCIs.

Un altre aspecte que ha destacat és la realització de les rodes de premsa telemàtiques, on al principi només s’admetien 10 preguntes que s’havien d’enviar prèviament. “Molts periodistes es quedaven sense la possibilitat de resoldre dubtes i si el redactor es queda sense informació, la ciutadania també”, ha afirmat Costa-Pau. En aquesta línia, la periodista gironina s’ha queixat de l’opacitat que hi ha hagut a les residències de persones grans gestionades per entitats privades. “El periodista ha trobat a faltar molt trepitjar el carrer”, ha afegit.

El diari ARA i la seva relació amb el Tercer Sector

“El diari ARA té una gran sensibilitat pels temes socials”. Així descriu Costa-Pau la presència del mitjà en la cobertura dels temes que treuen les entitats sense afany de lucre. Durant la ponència la periodista ha destacat algunes informacions publicades pel mitjà català durant la pandèmia al voltant de temes com els serveis socials, les xarxes de solidaritat, el sensellarisme o el col·lectiu amb discapacitat intel·lectual.

En aquest sentit, Costa-Pau ha destacat que els periodistes de Societat del diari mantenen una relació fluida amb les entitats, ja sigui amb voluntariat o bé amb professionals de comunicació i de premsa. “Durant la pandèmia s’ha mantingut aquesta relació però és cert que hem trobat proactivitat perquè moltes entitats s’han vist desbordades”, ha matissat.

Consells per enfortir la relació amb mitjans

La periodista del suplement gironí ha destacat sobretot la proactivitat com a base per enfortir la relació amb els mitjans de comunicació. “De cada mitjà de comunicació heu d’identificar el periodista que tracta els temes socials, que serà a qui li haureu de vendre la notícia”, ha compartit.

Un dels errors clàssics en l’enviament de notes de premsa, ha recordat, és fer-ho en el correu general del mitjà i no en el correu específic del periodista. Tenir coneixement i controlar qui és la persona que publica els temes de rellevància social és clau, segons Costa-Pau. A més, un altre punt que ha ressaltat és el fet de donar una informació en exclusiva a un mitjà, fet que pot posar en valor per al mitjà la publicació d’aquella peça com va passar amb l’ARA, que va publicar un especial sobre Open Arms enviant medicació a residències d’avis per reduir els contagis.

Per últim, Costa-Pau ha subratllat la importància d’enviar informacions durant el matí ja que és més probable que es publiquin, que no pas a la tarda quan tots els temes estan tancats. A la Nota de Premsa, ha recordat afegir el telèfon d’alguna persona de contacte de l’entitat per aclarir algun dubte i facilitar testimonis. “La informació periodística guanya molt quan incorpora veu de testimonis en primera línia”, ha finalitzat.

Gravació I Trobada

Si vols tornar a veure la I Trobada del Cicle o si no vas poder assistir-hi, pots visualitzar-ho en el següent vídeo.