Mariví Chacón: “Les entitats socials heu de saber vendre el tema perquè els periodistes ens enamorem”

La presentadora i comunicadora de Lleida TV dona claus i consells per enfortir la relació amb els mitjans a la III Trobada del #CicleComunicacióSocial.

El Cicle de Comunicació Social, organitzat per la Federació Catalana de Voluntariat Social (FCVS), ha reprès les seves trobades després de l’estiu aquest dimarts 22 de setembre amb Mariví Chacón, presentadora i comunicadora a Lleida TV. La 3a trobada ha sigut un espai de reflexió amb la participació de diferents entitats socials lleidetanes i d’altres indrets de Catalunya per repensar i enfortir la relació del Tercer Sector amb els mitjans de comunicació. Durant el webinar en línia, Chacón va explicar com es va adaptar Lleida TV a la pandèmia i va compartir algunes claus per millorar la relació amb els periodistes.

En primer lloc, la coordinadora de la FCVS-Lleida Rosa Palau va obrir la sessió amb unes paraules d’agraïment a la presentadora. “La Mariví és una gran comunicadora i compromesa amb la societat, i ho dic amb majúscules”, va expressar, reconeixent la seva voluntarietat i gran cor segons va ressaltar. Tot seguit va ser el torn de Chacón, qui va trencar el gel fent un repàs a la seva trajectòria professional, en especial recordant el seu pas pels programes “Cafeïna”, “Mirades” i la seva vinculació amb el món social. “Les televisions locals hem tingut durant molt de temps mala fama, però el que jo volia en els meus programes era portar la cultura i el benestar amb base científica”, va afirmar.

En referència a la pandèmia, Mariví Chacón va explicar que durant la primera setmana de declaració de l’Estat d’alarma va fer el programa des de plató, però amb limitació de les persones convidades. “A partir d’aquell moment ens vam plantejar com havíem de funcionar i vam decidir que entrarien tots per Skype”, va relatar. Des del 21 de març fins al 25 de maig van realitzar el programa des de casa, fins i tot amb un petit plató instal·lat a casa seva.

“Durant el confinament vam contactar amb més de 50 persones de Lleida que viuen fora, des de Londres, Singapur, Mèxic, Texas… les vam convidar que ens expliquessin com estaven vivint la pandèmia en aquells moments”, va compartir. La presentadora de la televisió local de Lleida va destacar el paper de la cadena com a altaveu de la ciutadania i va recordar que “quan passa alguna cosa la gent va directament a Lleida TV”.

Evitar les ‘fake news’, el gran repte dels professionals

Mariví Chacón va abordar el tema de les ‘fake news’ i de com detectar-les posant un exemple propi, com és el Cas Nadia. Aquest cas va acabar amb una pena de presó pels pares de la Nadia, que durant els anys 2010-2016 van participar a diversos mitjans, moltes vegades amb la presència de la menor, per explicar la malaltia de la seva filla i demanar diners per a la investigació i per sufragar els costos de falsos tractaments i intervencions quirúrgiques a l’estranger. Tot això va resultar ser un frau, i Mariví Chacón va ser, també, víctima d’aquest engany, ja que a través del seu programa van facilitar el número de compte corrent on poder fer donacions per aquesta finalitat.

“És molt difícil detectar les fake news, perquè podem rebre una notícia per Whatsapp i la donem per bona per la persona que ens l’ha enviat, no busquem la font”, explica. Chacón va demanar a les persones assistents dubtar de les notícies que els arribin i que grinyolin. “Busqueu-les als vostres diaris habituals abans de donar-les per vàlides, les notícies falses estan fent molt mal perquè es poden reenviar fàcilment”, va recordar.

Les claus per millorar la relació amb els mitjans

Per últim, la presentadora de Lleida TV va compartir algunes claus per enfortir la relació entre entitats socials i mitjans de comunicació. Primer de tot va recordar que no hi ha cap dia idoni per sortir al programa, ja que actualment la situació és tan canviant que cada dia poden haver-hi temes que entrin i surtin. “El més important és cuidar molt els contactes sense fer-se pesat ni insistent”, va compartir.

Per cuidar aquest contacte Chacón va recomanar intentar quedar físicament amb els periodistes, crear un vincle professional sigui per telèfon o por Whatsapp i sempre expressar que estem allà. “Moltes vegades ens necessitem mútuament, potser necessito omplir un espai de 20 minuts i si em vas dient que estàs allà potser et contacto”, va afirmar.

Vendre el tema per enamorar el periodista és un altre consell que va compartir i, a més, va recordar la importància de cuidar els petits mitjans de comunicació. “Penseu en els mitjans petits, que fan una feina excepcional”, va reconèixer. En aquest sentit, tot i que va assumir que sovint el dia a dia els menja, va matissar que sempre una trucada de telèfon sense ser gaire persistent és molt millor quan s’envia una Nota de Premsa perquè no només sigui un paper sense cara ni veu.