La iniciativa també pretén aconseguir que joves amb històries difícils tinguin el suport, l’orientació i la motivació que necessiten per fer realitat el seu projecte formatiu i vital.
L’abandonament escolar prematur és un dels principals problemes del sistema educatiu català. La taxa d’abandonament és del 14% a Catalunya, segons dades del Ministeri d’Educació en relació al 2023. Dades que reflecteixen que més de 10.000 joves no van transitar cap a l’educació postofbligatòria després d’haver cursat 4t d’ESO. La situació empitjora en el cas del jovent tutelat i extutelat; l’abandonament escolar per aquest col·lectiu és el triple que en la població no tutelada.
Tot i que les causes són multifactorials, els motius pels quals es dona l’abandonament escolar prematur van estretament lligats a variables com l’adaptació psicosocial, el desarrelament al territori, la incorporació tardana a l’escola o l’absentisme escolar previ.
A més a més, segons dades de l’Eurostat, les probabilitats d’abandonar la formació prematurament són altament desiguals en funció del gènere, l’origen migratori i l’estatus socioeconòmic i cultural de les persones estudiants. Així, els nois, de nivell socioeconòmic baix, estrangers i provinents de minories ètniques són habitualment els que més abandonen el sistema educatiu.
Molts d’aquests joves van haver d’abandonar l’escola als seus països d’origen entre els nou i els quinze anys per contribuir a l’economia familiar. Ara es troben aquí, amb l’interès però, amb dificultats a l’hora d’integrar-se i adaptar-se en el nou sistema educatiu.
Les conseqüències de deixar aviat els estudis són cada vegada més evidents; els i les joves pateixen precarietat laboral, tenen el doble d’atur, més dificultat per accedir a un habitatge i nivells baixos de salut, benestar i satisfacció, entre d’altres factors que impliquen una pèrdua important d’oportunitats socials i vitals segons l’informe de l’OCDE ‘Education at a Glance 2023‘.
“No sabes qué hacer para buscar trabajo porque tampoco tienes estudios suficientes.
Además, si no tienes experiencia, en muchos trabajos no te cogen. Yo tengo 18 años,y no he trabajado porque no me han dado la oportunidad.
Mi sueño es ser cantante y actriz de musicales, pero el coste de los cursos es carísimo, 3.000€ y sin beca. ¿Entonces cómo lo hago? Es injusto porque hay gente que lo tiene todo resuelto y no se lo merece, y hay quien se merece muchísimo y no tiene recursos ni tiene nada” – Èrika, exalumne de L’Escola de Segona Oportunitat de la Fundació Comtal.
Amb la campanya ‘Joves que són futur’ la Fundació Comtal vol aconseguir que joves que amaguen històries de vida difícils tinguin el suport, l’orientació i la motivació que necessiten per fer realitat el seu projecte formatiu i vital.
“La situació socioeconòmica condiciona en gran mesura els resultats i les trajectòries educatives i de vida de l’alumnat.
Tenim joves angoixats pel seu futur. Joves com l’Erika que necessita acompanyament per abordar els seus reptes de futur amb garanties d’èxit. Joves amb somnis que necessiten ser escoltats i tenir persones al seu costat que els orientin en l’àmbit que cada jove necessiti, ja sigui a nivell formatiu, laboral o emocional, i just això és el que treballem a la Fundació a través dels nostres projectes” – Raquel Viladoms, responsable projecte Mentoria de la Fundació Comtal.