Seran sis sessions impulsades per la FCVS, que ajudaran les entitats socials a generar impacte mitjançant el disseny i la implementació d’aquesta proposta educativa
La Federació Catalana de Voluntariat Social (FCVS) organitza el Cicle de tallers de creació de projectes d’Aprenentatge Servei (ApS). Aquest espai té l’objectiu d’ajudar les entitats socials a dissenyar i implementar projectes d’ApS, una metodologia que uneix l’aprenentatge i el compromís social per generar impacte comunitari.
El Cicle consta de sis sessions que es realitzaran des del mes de febrer al juliol. S’adreça a tècniques d’entitats socials, responsables de voluntariat i altres professionals que treballen directament amb persones voluntàries.
L’ApS és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat en el qual els participants es formen treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo. L’ApS és un projecte educatiu amb utilitat social.
Què es farà en aquest Cicle?
Fase 1: Introducció i disseny del projecte d’ApS (març a maig)
- Sessió 1 (març): Introducció a l’ApS i detecció de necessitats
- Objectiu: Conèixer l’ApS, identificar les necessitats de l’entitat i començar a proposar idees de projecte.
- Activitat: Presentació de 2 projectes d’ApS ja consolidats i identificació de necessitats a través de dinàmiques de grup.
- Sessió 2 (abril): Disseny inicial del projecte d’ApS
- Objectiu: Desenvolupar una proposta de projecte amb objectius, activitats i cronograma.
- Activitat: Esborrany de projecte i revisió de les propostes en grup per enriquir-les amb feedback dels participants.
- Sessió 3 (maig): Reflexió i comunicació
- Objectiu: Planificar la comunicació del projecte, definir canals i identificar indicadors d’avaluació.
- Activitat: Desenvolupar el pla de comunicació i crear un esquema d’indicadors d’impacte per avaluar el projecte.
- Rúbrica.
Fase 2: Preparació final per a la Implementació (juny)
- Sessió 4 (juny): Preparació per a la implementació
- Objectiu: Finalitzar els detalls del projecte i preparar-se per la implementació, anticipant possibles reptes.
- Activitat: Revisió final del projecte i simulació de resolució de problemes que podrien sorgir durant l’execució.
Fase 3: Implementació del projecte d’ApS (setembre – novembre)
- Durant aquests mesos, cada entitat implementa el seu projecte, aplicant el pla d’ApS dissenyat en les sessions anteriors.
- Sessió 5 (setembre): Sessió de seguiment dels projectes
- Objectiu: Revisar el progrés de la implementació, compartir dificultats i ajustar el projecte si cal.
- Activitat: Posada en comú d’experiències, identificació de problemàtiques, intercanvi de solucions i revisió de l’estratègia per als mesos següents.
Fase 4: Avaluació i tancament del projecte (novembre)
- Sessió 6 (novembre): Avaluació final i tancament del projecte
- Objectiu: Avaluar l’impacte del projecte, fer una reflexió col·lectiva sobre l’aprenentatge adquirit i celebrar els resultats.
- Activitat: Revisió d’indicadors d’èxit, reflexió sobre l’experiència d’ApS i recollida de feedback per millorar futurs projectes. Es pot organitzar un espai de reconeixement per als participants i voluntaris.
Docent
Brenda Bär. La Brenda és politòloga, mestra i investigadora social, especialitzada en la planificació de programes educatius i avaluació. Està profundament interessada en la cooperació, l’activisme i la investigació. Actualment cursa el doctorat en Educació i Societat, és professora associada a la Universitat de Barcelona, membre del Grup de Recerca d’Educació Moral (GREM) de la UB i del Centre promotor d’aprenentatge Servei.
Preu i inscripcions
Cada sessió té un preu de 5 euros per a entitats federades i 10 euros per a no federades.
Inscripcions: Podeu formalitzar la inscripció omplint el formulari que trobareu al final d’aquesta pàgina.