El voluntariat aixeca la veu al Congrés dels Diputats

La FCVS ha participat en la jornada ‘El Voluntariat a la societat: Construint compromisos solidaris’ que s’ha celebrat el 7 de febrer

La Plataforma del Voluntariado de España (PVE) va organitzar el passat divendres 7 de febrer la jornada ‘El Voluntariat a la societat: Construint compromisos solidaris’ al Congrés dels Diputats. A l’encontre , hi va va participar la Federació Catalana de Voluntariat Social (FCVS), juntament amb persones expertes, representants institucionals i entitats del tercer sector, amb l’objectiu de visibilitzar el paper del voluntariat i impulsar-ne la seva presència a l’agenda política.

A la Jornada, la vicepresidenta i vocal d’Innovació i Digitalització de la FCVS, Ana Villa, va fer la lectura de dos dels 11 reptes per avançar cap a la solidaritat. Aquest document, redactat per les federacions de voluntariat de tot l’Estat , estableix les necessitats actuals i futures del sector. Concretament, Villa va exposar els reptes sobre un voluntariat accessible i inclusiu, així com el de generació de coneixement. A més, a la jornada també hi van assistir altres membres del consell directiu i de l’equip tècnic de la FCVS: el secretari general i vocal de Gent Gran, Josep Masip; la directora, Eulàlia Mas; i la tècnica d’internacional, Aurora Lonetto.

La jornada es va inaugurar a les 10.00 h a la Sala Ernest Lluch i va comptar amb la participació d’Alda Recas, presidenta de la Comissió de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, i de Luciano Poyato, president de la Plataforma del Voluntariat d’Espanya.

Luciano Poyato va manifestar que el voluntariat “és compromís per corregir les desigualtats”, així com “la veu de tots els problemes que ens afecten”. En aquest sentit va demanar “reconeixement i presència a l’agenda política per impulsar una societat més igualitària”.

Per la seva part, Alda Recas va insistir en la importància de reforçar el voluntariat del segle XXI: “El voluntariat ha canviat segons ha canviat el país; des de la idea de “donar el que ens sobra” amb un enfocament de caritat, religió i feminisme, a un voluntariat polisèmic, pluridimensional i catalitzador de canvis socials”.

Durant la jornada es van dur a terme tres taules rodones que van convidar a la reflexió i al diàleg, en les quals es va reforçar el paper del voluntariat amb l’objectiu d’avançar cap a una societat més solidària i compromesa.

El primer bloc, titulat ‘Per una estratègia estatal per al voluntariat del segle XXI’, va comptar amb la participació de Francisca Sauquillo com a exvicepresidenta de la PVE; juntament amb Pablo Benlloch, professor de la URJC; Mar Amate, directora de la PVE; i Miguel Salvador, president de la Plataforma del Voluntariat de la Comunitat Valenciana. En aquest espai es va destacar la necessitat de desenvolupar un marc que defineixi els passos que ha de seguir el voluntariat a Espanya.

A la segona taula ‘Influència en el disseny de polítiques públiques’ van participar Pilar Villarino, membre de la Junta Directiva de la Plataforma del Tercer Sector (PTS); la catedràtica Ma Pilar Charro; l’ambaixador europeu de voluntariat Mohammed Azahaf i Saturnino Peña, vocal de la junta directiva de la PVE.

Després d’una pausa per al cafè, diferents persones voluntàries van procedir a la lectura del document ‘11 reptes per avançar cap a la solidaritat’. Després, la vocal de la Junta Directiva de la PVE, Rosa San Segundo, va obrir el debat polític ‘Incluir el voluntariat a l’agenda política’ en què van participar representants dels partits polítics de l’arc parlamentari.

A la cloenda de l’esdeveniment, el ministre de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, Pablo Bustinduy, va reflexionar sobre la importància d’un voluntariat organitzat: “La ciutadania organitzada reflecteix un compromís ferm amb els drets humans i la solidaritat”. A més, va afegir que ‘no hem de deixar carregar a la societat una tasca que hauria de ser pública i comuna’.

Font: PVE