El Banc dels Aliments alerta de la necessitat de rebre donacions per fer front a l’increment de la demanda.
La dotzena edició del Gran Recapte tindrà lloc el divendres 20 i el dissabte 21 de novembre en una campanya adaptada a les mesures sanitàries de la Covid-19. Les donacions que rebrà el Banc dels Aliments, organitzadora de la iniciativa, passaran a ser econòmiques i es podran realitzar a les caixes dels supermercats a partir del 16 de novembre. L’edició d’aquest any requereix 8.700 persones voluntàries per informar els 600 punts de recollida de supermercats sobre com fer les aportacions a caixa.
El director del Banc dels Aliments de Barcelona, Lluís Fatjó-Vilas, ha afirmat a l’acte de presentació del Gran Recapte que l’emergència sanitària ha dut a l’entitat al límit i que si la situació continua empitjorant, no podran garantir el repartiment d’aliments durant els pròxims mesos. Des de l’organització asseguren que la pandèmia ha fet incrementar en un 40% la demanda i declaren que s’han vist obligats a reduir de 12 a 7 quilos l’abastiment mensual.
Els Bancs dels Aliments catalans atenem més de 262.000 persones de mitjana mensual, un 40% més que abans de declarar-se la Covid-19.
Ara més que mai necessitem la teva col·laboració.
Inscriu-te: https://t.co/9rLmuRLsXy i fes-te voluntari del #GranRecapte el 20 i 21 de novembre. pic.twitter.com/C7QziVIEo2
— Gran Recapte (@GranRecapte) October 23, 2020
Aquesta situació fa que l’edició virtual del Gran Recapte esdevingui més important que mai i així ho transmet l’eslògan: “La nova realitat és una nevera buida”. La recaptació econòmica anirà destinada a la compra i distribució d’aliments per als col·lectius mes vulnerables. A més de les donacions a través de la web i dels bons d’1 a 50 euros a les caixes dels supermercats, o bé de l’import que es desitgi aportar, també s’incorpora el pagament per Bizum amb el codi 33596 i els codis QR en cartells publicitaris que redirigeixen a la web per fer les donacions.
Malgrat el canvi de planificació de l’esdeveniment, el voluntariat continuarà informant als establiments en torns de dues persones i la seva actuació serà especialment important. Així ho ha transmès la presidenta del Banc dels Aliments, Roser Brutau, que ha informat de la nova figura del “televoluntariat”, una acció que considera imprescindible per fer difusió i col·laborar per vies telemàtiques.
A les xarxes, les persones usuàries han expressat el seu recolzament a l’edició virtual del Gran Recapte. “Jo ja hi sóc, ara més que mai es necessiten voluntaris”, ha expressat David Simón en el seu compte de Twitter. Per la seva banda, la periodista Ruth Gumbau ha donat suport a la iniciativa i ha recordat que aquest any el voluntariat no recollirà menjar, sinó que informarà en els supermercats sobre com poden donar diners pel Gran Recapte.
L’any 2019 es va aconseguir una recaptació de més de 4.000 tones d’aliments. La responsable de la campanya, Sabine Hindersin, va comunicar que “aquest any no es podran acceptar aliments físics per motius sanitaris”. Des de l’entitat manifesten que això farà més difícil arribar a aquestes xifres atès que no es percep de la mateixa manera donar diners que aliments, motiu pel qual fan un crit a la col·laboració ciutadana per a fer front a la crisi econòmica i social derivada de la pandèmia.
Què és el Gran Recapte?
El Gran Recapte, organitzat pel Banc dels Aliments de Lleida, Girona, Tarragona i Barcelona, és un dels esdeveniments solidaris més importants de Catalunya. La campanya garanteix l’aprovisionament d’aliments bàsics a entitats socials que s’encarreguen de distribuir-los a la població vulnerable després d’avaluar les seves necessitats mitjançant agents d’ajuda social.
Al llarg dels dies destinats pel desenvolupament del Gran Recapte, l’organització i el voluntariat es desplacen als punts de recollida d’aliments, com ara supermercats i mercats, per fomentar la col·laboració ciutadana, que any rere any pot participar fent donatius presencials d’aliments o aportacions econòmiques per la pàgina web oficial.
L’edició virtual d’enguany esdevé una campanya simbòlica que, malgrat no comptar amb donacions físiques d’aliments, continua conscienciant de l’existència de la pobresa al nostre país i desperta l’esperit solidari de la seva gent.
Font: Xarxanet.org