La FCVS ha publicat els resultats de ‘Les entitats de voluntariat en la desescalada de la COVID-19. Com estem evolucionant?’, elaborada entre el 3 i 16 de juny, on hi han participat 82 entitats
Tot i que s’ha posat punt final a tres mesos d’estat d’alarma, les entitats s’han anat adaptant i seguint amb la seva activitat durant les diferents fases de desconfinament. Així, un 80,5% de les entitats de la FCVS han pogut reprendre durant la desescalada els seus projectes amb la participació de persones voluntàries. Aquesta és una de les principals conclusions que s’extreuen de l’enquesta ‘Les entitats de voluntariat en la desescalada de la COVID-19. Com estem evolucionant?’ elaborada entre el 3 i el 16 de juny, i que ha comptat amb les respostes de 82 entitats.
L’estudi és el segon qüestionari que s’envia com a seguiment del què es va publicar a l’inici del confinament per detectar la realitat que estaven vivint les entitats i com les estava afectant en els seus projectes i programes de voluntariat.
La represa de les activitats de voluntariat ha afectat tant l’edat de les persones voluntàries, on el 83,7% són menors de 60 anys, com les mesures que s’han hagut de prendre per reactivar l’activitat. En aquest sentit, el 84% d’entitats han adoptat les següents: compliment amb la normativa sobre protecció i higiene, i adaptació de les activitats al format virtual o telefònic.
Pel que fa al 19,5% d’entitats que no han pogut reprendre l’activitat dels seus projectes, els principals motius que exposen són la realització d’activitats en l’àmbit hospitalari i/o sanitari, que el centre on es realitza l’activitat només permet l’entrada a professionals, l’edat de les persones voluntàries que en la seva majoria tenen més de 65 anys, o el fet que no s’hagi prioritzat l’activitat del voluntariat presencial.
Voluntariat
Del 80,5% d’entitats que han pogut reactivar els seus projectes de voluntariat, sobretot es destaquen els àmbits de pobresa i exclusió social (30,3%); infància, joventut i família a(28,8%); persones amb malalties i les seves famílies, i salut mental (ambdós àmbits amb el 18,2%); persones amb discapacitat intel·lectual (15,2%) i atenció hospitalària i sociosanitària (12,1%).
Per tal d’incorporar-se a fer voluntariat, un 68,4% de les persones han contactat amb l’entitat per telèfon o correu electrònic, el 13,2% ho han fet a través de les administracions locals, el 10,5% mitjançant les xarxes de suport veïnal i el 28,6% de persones voluntàries han arribat per altres canals com les xarxes socials de la pròpia entitat o pel boca-orella.
Tot i aquestes dades, el 56,1% de les entitats han manifestat que donada la situació d’emergència que s’ha viscut, han vist la necessitat de modificar les activitats de voluntariat. A més, els resultats de l’enquesta apunten que un 23,3% han hagut de modificar els perfils de les persones voluntàries.
Suport esperat de la FCVS
La majoria de les entitats que han respost el qüestionari esperen que la FCVS li ofereixi serveis que ja està rebent. En primer lloc, la representació de les entitats davant l’administració pública (65,9%). Tot seguit, la potenciació d’espais de reflexió i treball conjunt (62,2%). En tercer lloc, la canalització d’iniciatives ciutadanes i la seva vinculació a la xarxa d’entitats (50%). Finalment, la realització de comunicacions conjuntes en matèria de voluntariat (48,8%).