Clara Rosàs: “Aquest any volem recollir 55.000 bosses de pebrots per lluitar contra el càncer”

El ‘Posem-li pebrots al càncer’ canvia la data del febrer al març i comptarà amb 535 establiments Condis distribuïts per tot Catalunya.

La Federació Catalana d’Entitats Contra el Càncer (FECEC) ha llençat la captació de voluntariat per a la campanya ‘Posem-li pebrots al càncer’, que enguany se celebrarà els dies 6 i 7 de març. A diferència d’edicions anteriors, celebrada al mes de febrer coincidint amb el Dia Mundial contra el Càncer, l’acció solidària situa la col·laboració amb els supermercats Condis a les portes de la primavera.

La cadena de supermercats facilitarà la distribució de bosses de pebrots entre els clients i clientes que s’apropin a un preu simbòlic d’un euro i mig. La captació de fons es destinarà a desenvolupar programes d’atenció per a persones malaltes i les seves famílies, desenvolupats per les entitats vinculades a la FECEC. La coordinadora de l’organització, Clara Rosàs, ens explica a www.xarxanet.org les novetats de la campanya i els nous reptes a assolir.

 

Quina és la novetat del ‘Posem-li pebrots al càncer’ d’aquest any?

La principal novetat és que hem hagut de canviar de dies per temes logístics i aquest any la campanya es farà els dies 6 i 7 de març, en lloc de fer-la al febrer. Tot i això, s’emmarca dins del Dia Mundial contra el Càncer. S’ha hagut de fer així per tenir el material adequat a la primavera. L’any que ve no sabem si ho mantindrem a principis de març.

Quants supermercats Condis hi col·laboraran en aquesta edició? Teniu dades per comarques?

Aquest any col·laboraran 535 supermercats. L’any passat van ser 492, per tant tenim un increment del 8,7%. Sempre hi ha més concentració a Barcelona i a la província que en cap altre territori, però és un tema d’estratègia i de presència de la marca. Hi ha una majoritària presència a Barcelona, però a la resta també n’hi ha, com a Lleida i Girona. A Girona enguany s’ha incrementat respecte a l’any passat.

Ja fa uns quants anys que col·laboreu amb Condis. Què en podeu extreure de positiu d’aquesta experiència?

La cadena ens ho posa molt fàcil. Aquesta és una experiència molt positiva i l’hem anat repetint durant uns anys. A Condis els permet visualitzar els seus valors i la seva responsabilitat social corporativa. Fomenten el fet de menjar més verdures, que és un dels punts del Codi Europeu contra el Càncer. A nosaltres, ens permet ser una acció a tot Catalunya amb una presència important en el territori, on podem ser reconeguts i a l’hora amb un missatge molt positiu, com és el de ‘Posem-li pebrots al càncer!’.

I el missatge de promoure la salut.

Sí, treballem per un dels Objectius del Desenvolupament Sostenible com és la salut, perquè a més de fer una acció solidària fem una acció de difusió i de prevenció.

La campanya té diferents línies doncs.

És una acció que ens permet mobilitzar 900 voluntaris, segons les dades que tenim de l’any passat. Aquesta té tres dimensions: la participació de la comunitat, la difusió del missatge de prevenció i alhora ser una acció solidària que per les entitats federades i per la FECEC ens és molt útil per diversificar les fonts d’ingressos.

Quantes bosses espereu recollir? Què fareu amb els diners obtinguts?

Els ingressos es destinen a programes de suport psicosocial de les entitats federades, amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida dels pacients amb càncer. Són bosses que es posen a disposició de la campanya. L’any passat vam recollir 53.000 bosses i aquest any aspirem a recollir-ne 55.000.

Com hi participa el voluntariat?

Ja hem obert la crida de voluntariat per poder participar. El voluntariat pot anar als establiments adherits a la campanya participar, es tracta de què el voluntari pugui anar als establiments adherits, donar suport per donar-la a conèixer i traspassar el missatge positiu perquè la gent la conegui.

Quin paper ocupa el ‘Posem-li pebrots al càncer’ en l’actualitat?

No t’ho sabria dir. Per la nostra entitat i àmbit és una campanya important per la seva capacitat d’arribar a tots els establiments. Dins del Tercer Sector se’ns fa difícil mesurar-ho. Depèn dels criteris, si fem servir criteris de captació suposo que és una campanya que està a un bon nivell, però després penses en l’Oncotrail, la Magic Line o el Banc dels Aliments, i segurament mobilitzen una sèrie de tones i voluntaris que nosaltres no.

Com va sorgir la idea del nom?

Volíem associar la campanya a un producte que tingués una connotació positiva, que fos un aliment amb propietats per la prevenció del càncer, com és el cas del pebrot. Al principi s’havia parlat de fer l’eslògan amb una carabassa. Després va derivar fins a trobar el producte i la frase. Sempre hem buscat un missatge positiu però transgressor.

S’ha avançat en l’àmbit de la investigació? Calen més recursos?

Nosaltres tot i que no ens dediquem a la recerca, fem un seguiment. Tots els metges en els darrers anys diuen que hi ha hagut un punt d’inflexió i les xifres de mortalitat així ho indiquen. Cada vegada tenim un índex més baix i un nombre més alt de persones que superen o cronifiquen la malaltia pels avenços que s’ha fet en recerca. En alguns casos els índexs es mantenen elevats i en d’altres no.

Per tant, s’ha de continuar investigant.

Amb el càncer de mama hi ha un 83% de supervivència aproximadament, però amb el de pàncrees la xifra és molt baixa. Hi ha tants tipus i tantes variacions de càncer que les generalitzacions es fan difícils. En termes generals, s’ha avançat molt, però encara s’ha d’avançar molt més i s’ha de continuar invertint en recerca.

Font: Xarxanet.org