Berta Barquer: “Volem ser un projecte de producció audiovisual referent per a les entitats socials”

El ‘Mirades. Veure i Viure el Voluntariat’ promou l’elaboració de vídeos entre el jovent i les escoles per difondre la tasca d’entitats de voluntariat.

Donar visibilitat a les entitats mitjançant el vídeo. Aquesta és la missió del ‘Mirades. Veure i Viure el Voluntariat’, un projecte d’Aprenentatge Servei impulsat per la Federació Catalana de Voluntariat Social que apel·la directament al compromís social i la participació ciutadana del jovent.

Joves d’ESO, Batxillerat i estudiants universitaris s’impliquen amb les entitats mitjançant la seva pròpia vivència, que els porta a l’elaboració d’un curt, espot o reportatge audiovisual. D’aquesta manera, desenvolupen competències de comunicació lingüística, audiovisual, artística i cultural.

La tècnica referent del projecte, Berta Barquer, ens explica en aquesta entrevista a www.xarxanet.org de quina manera el ‘Mirades’ pot transformar la societat mitjançant els treballs audiovisuals.

 

De quina manera el ‘Mirades’ aconsegueix la transformació social fent servir les tècniques del cinema?

El valor que té el ‘Mirades’ és fer que els joves visquin el voluntariat i puguin explicar la seva experiència a través dels mitjans audiovisuals. Molts joves no coneixen què fa una entitat social i quin és el paper de les persones voluntàries. Amb el projecte, entren en aquest món i coneixen de primera mà la realitat del voluntariat, les entitats i els col·lectius que aquestes atenen.

I la difonen elaborant un vídeo?

El pas previ a la transformació social és la creació de consciències, i aquesta és la part més important del ‘Mirades’. Primer conviuen i comparteixen amb les entitats i veuen amb quins col·lectius en situació de vulnerabilitat treballen, i després transformen la seva experiència en un vídeo.

Com definiries el ‘Mirades’?

El ‘Mirades’, com el seu nom indica, és posar la mirada sobre el voluntariat i les entitats socials i aprendre a veure el Tercer Sector a partir de la pròpia experiència. És un aprenentatge vivencial de joves en col·laboració amb entitats socials on, mitjançant l’elaboració d’un vídeo, es difon la tasca d’entitats de voluntariat i es sensibilitza entorn a col·lectius en situació de vulnerabilitat. El Mirades dona a conèixer als joves la seva importància com a agents transformadors de la societat.

Quin poder té el vídeo per ser una eina d’inclusió a la societat? 

El vídeo és una eina molt directa: tot el que entra pels ulls és més fàcil d’entendre. Els joves que fan els vídeos parlen el mateix llenguatge que l’audiència que els veurà. A més, gràcies a les xarxes socials els espots, curts, vídeos, etc., es poden moure més fàcilment i pots resumir i transmetre molta informació en tan sols unes imatges.

Explica’m un reportatge audiovisual d’èxit del programa.

Penso en la publicació del llibre ‘Retratos del pasado’. Quatre joves de la Facultat de Periodisme de la Blanquerna van conviure durant 6 mesos amb gent gran en una residència i van fer un vídeo per ASTE BCN. A més del treball audiovisual, es va publicar aquest llibre l’any passat. Gràcies al ‘Mirades’ es va crear una relació de continuïtat on els joves van seguir implicats en el projecte de l’entitat.

Com ha evolucionat el ‘Mirades’?

Quan va néixer era un projecte molt innovador, les TIC començaven a sonar, els joves tenien altres rutines, etc. El que ens hem trobat és que, com les xarxes socials, els joves han canviat molt ràpidament i ara tenen interessos molt diferents. Si abans posàvem més pes en les tècniques de producció i edició, ara ens trobem en l’era dels ‘influencers’ i ens interessa més innovar en la manera de comunicar i difondre un missatge.

I ara us llanceu a Youtube?

Els joves ara volen aparèixer en els seus vídeos explicant el que fa l’entitat. Avui dia, dominen el llenguatge audiovisual i hi ha un munt d’aplicacions que faciliten la producció de vídeos. El que reforcem és de quina manera poden viralitzar els continguts que fan.

Les entitats socials per tant hi surten guanyant.

La participació de les entitats en el projecte és clau, elles són les protagonistes. Moltes adquireixen nous materials audiovisuals de difusió. A partir del ‘Mirades’, és generen noves relacions entre entitats i centres educatius, deixant espai a futures col·laboracions.

Us heu trobat amb alguna dificultat?

El temps. De vegades les entitats ho tenen més fàcil si treballen amb universitats que no pas amb escoles. Nosaltres intentem fer pedagogia per apoderar-les i que s’animin a participar amb la comunitat educativa, més enllà del projecte. Pel ‘Mirades’ crear aliances entre el Tercer Sector i la comunitat educativa és clau.

Quin és el futur del ‘Mirades’?

Volem ser un projecte de referència per a les entitats socials en termes de producció audiovisual. El ‘Mirades’ és un pont, un intermediari. Per tal de tenir aquest nivell de qualitat en els vídeos, volem començar a obrir-nos a noves etapes educatives superiors, com les universitats, amb qui ja treballem, o les escoles de cinema.

Font: Xarxanet.org