Amics de la Gent Gran llança una plataforma estatal per acompanyar telefònicament a milers de persones grans que pateixen aïllament i soledat

La Plataforma d’Acompanyament Telefònic (PAT), que hereta un projecte impulsat per DKV, reforça l’acompanyament telefònic de l’entitat, que des del mes de març ha realitzat més de 103.000 trucades a persones grans

Des d’Amics de la Gent Gran llancen la Plataforma d’Acompanyament Telefònic (PAT), una iniciativa que permetrà acompanyar emocionalment a milers de persones grans de tot l’Estat que pateixen soledat no desitjada, independentment del seu lloc de residència i de la situació provocada per la pandèmia.

Aliança entre Amics de la Gent Gran i DKV

El PAT neix a partir de la integració d’un projecte impulsat a l’inici de la pandèmia per la companyia asseguradora DKV, una iniciativa amb la qual hem col·laborat en els últims mesos i que, sota el nom ‘Ningún Mayor Solo’, ha ofert atenció emocional i psicològica a més de 548 persones grans.

Des d’Amics de la Gent han heretat la iniciativa impulsada per DKV, reforçant així l’acompanyament telefònic que ja es realitzava des de l’entitat a través del voluntariat. Un altre actiu clau del PAT és que afegeix una nova dimensió a l’activitat de l’entitat; a l’acompanyament emocional, se suma ara l’assessorament psicològic professional a persones grans que pateixen situacions d’especial vulnerabilitat, gràcies a la col·laboració de la Fundación Salud  y Persona.

A més, en el marc de la seva col·laboració amb el PAT, des de DKV es llançarà en les pròximes setmanes un projecte que fomentarà el voluntariat telefònic entre els seus treballadors, mediadors i proveïdors, així com en altres grups d’interès.

Telèfon, el gran protagonista

En el context actual, la prioritat d’Amics de la Gent Gran és mantenir i enriquir els vincles afectius de confiança amb la gent gran i oferir suport emocional per reduir la seva sensació de l’aïllament.

El PAT sorgeix com un projecte estratègic que complementa l’acompanyament presencial que realitza habitualment l’entitat, i ho fa a través d’un recurs, el telèfon, que ja formava part del dia a dia de la gent gran i del voluntariat. Arran de la crisi sanitària i social, aquest canal de comunicació s’ha convertit en el gran aliat per poder seguir duent a terme la nostra acció social. Des del mes de març, a través de la campanya “Trucades contra el Silenci”, les més de 2.700 persones voluntàries de l’entitat han realitzat 103.246 trucades d’acompanyament emocional a més de 2.800 persones grans.

Aïllament i soledat no desitjada: una realitat agreujada per la pandèmia

A Espanya, prop de 2 milions de persones grans viuen soles, segons l’Institut Nacional d’Estadística. I, d’acord amb l’Estudi CIS-Imserso, 6 de cada 10 persones grans que viuen soles reconeixen sentir solitud.

A aquestes dades cal sumar la situació provocada per la pandèmia, les dificultats per veure a familiars i amics, o els confinaments temporals, tant en domicilis com en residències, unes mesures que no tenen les mateixes conseqüències per a tothom. Un gran nombre de persones grans que viuen soles compten amb una xarxa social molt reduïda, i el context actual ha empitjorat la seva situació, provocant situacions d’aïllament, un factor determinant per a la soledat no desitjada, problemàtica contra la qual lluitem des de 1987. En conseqüència, durant els mesos de pandèmia ha augmentat de forma significativa el nombre de persones grans que han sol·licitat acompanyament, així com les persones que han mostrat interès en fer voluntariat a l’entitat.

Recurs d’abast estatal

Un dels objectius del PAT és, precisament, donar resposta a moltes de les necessitats i interessos de la gent gran i les persones voluntàries, ja que permet realitzar la nostra acció social en municipis en els quals encara no disposem de seu física, o en zones rurals poc accessibles per la seva ubicació geogràfica. De la mateixa manera, aquesta nova plataforma facilita la participació de persones voluntàries que disposen de poc temps, o que tenen dificultat per desplaçar-se per poder desenvolupar la seva activitat de voluntariat.

L’objectiu a mig termini del PAT és arribar a les 17 comunitats autònomes de l’Estat, amb el propòsit de detectar les situacions d’aïllament i de vulnerabilitat, i de posar aquest recurs a l’abast de qualsevol persona gran que pateixi soledat no desitjada.

Albert Quiles, director d’Amics de la Gent Gran, destaca les possibilitats que ofereix un canal de comunicació àgil i ràpid com el telèfon, que “converteix el PAT en una oportunitat per arribar a moltes més persones grans, i a totes les persones que vulguin sumar-se a la lluita contra la soledat no desitjada de la gent gran”.

En aquest sentit, Quiles afegeix que “aquesta plataforma està oberta també a aquelles empreses o entitats que comparteixin els nostres valors i objectius, i vulguin contribuir al fet que les persones grans que ho necessitin disposin d’acompanyament emocional i psicològic”. A més de DKV i la Fundación Salud y Persona, també col·laboren amb el PAT les empreses Orange i Numintec.

Font: Amics de la Gent Gran