Els esplais, agrupaments escoltes i entitats de lleure també poden implicar infants i adolescents en tasques d’intervenció social en els seus plans d’educació en el temps lliure.
Comprometre adolescents, infants i joves amb la seva societat. Aquesta és la missió dels projectes d’Aprenentatge Servei (ApS) en l’àmbit del lleure, una metodologia educativa per ajudar el jovent a conèixer i prendre consciència de les necessitats de tot tipus que experimenten les persones més vulnerables dels seus barris, pobles o ciutats.
A Catalunya, moltes entitats de temps lliure, escoles i universitats s’han implicat durant anys en col·laborar amb projectes socials de servei a la comunitat, tasques que es realitzen durant l’etapa formativa dels joves i els capacita en competències d’altruisme i generositat.
El Centre Promotor d’Aprenentatge Servei, des de l’any 2005, és un dels grans artífexs perquè aquests projectes de servei comunitari aflorin, un espai d’impuls de projectes ApS que compta amb entitats adherides com la Fundació Jaume Bofill, la Taula del Tercer Sector Social de Catalunya, Fundesplai, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica o Lafede.cat.
A continuació es presenten algunes bones pràctiques d’entitats del lleure educatiu com esplais o agrupaments escoltes que han dut a terme en l’àmbit social durant els darrers anys seguint la proposta educativa d’Aprenentatge Servei.
1. Educació en salut a través de la donació de sang
El projecte ‘Donació de sang i educació a la ciutadania’ és una iniciativa del Banc de Sang i Teixits de Catalunya que té l’objectiu d’involucrar infants i joves menors d’edat en la tasca de difusió de la necessitat de donació de sang. A banda dels centres educatius, joves d’esplai d’entre 8 i 12 anys tenen l’oportunitat de crear i donar a conèixer una campanya per difondre la necessitat de donar sang al seu barri.
2. ‘La Murga’, pel dret a un habitatge digne
El projecte impulsat per Escoltes Catalans pretén sensibilitzar sobre el dret a un habitatge digne. Tant a Ciutat Vella com al Casc Antic de Lleida, membres dels agrupaments de l’associació milloren les condicions d’habitabilitat de pisos en barris degradats o marginats perquè persones en situació de vulnerabilitat puguin tenir un habitatge digne.
3. Dinamització cultural a centres penitenciaris per lluitar contra l’exclusió social
El Centre Penitenciari Quatre Camins (La Roca del Vallès) acull el projecte ‘Gal·la’, una iniciativa d’ApS impulsada pel Centre d’Estudis de l’Esplai amb l’objectiu de fomentar la dinamització cultural dins del centre per lluitar contra l’exclusió social. D’aquesta manera, les persones internes poden participar en activitats formatives, culturals i de lleure.
4. Un esplai comunitari per a infants en situació de risc
El projecte ‘Esplai el Kacau’ té l’objectiu de crear un centre d’esplai dissenyat especialment per usuaris del Barri de La Mariola, a la ciutat de Lleida. El barri lleidatà té certes problemàtiques socials i a través de l’experiència del Centre Obert Pas a Pas s’ha fet evident la necessitat d’activitats de lleure educatiu per a infants i joves del barri. L’Agrupament Escolta Garbí, en aquest sentit, ha intentat donar resposta a través del lleure per donar als infants de 6 i 12 anys d’aquest barri la possibilitat de participar en activitats de temps lliure en comptes de passar els caps de setmana aïllats o sols a casa.
5. Escoltisme per a la rehabilitació de zones cremades
L’any 2013 es va dur a terme un projecte impulsat per Minyons Escoltes i Guies de Catalunya a Campany (Alt Empordà), amb l’objectiu d’ajudar sis famílies damnificades pel foc de l’estiu del 2012. Amb aquesta iniciativa d’ApS es volia sensibilitzar els joves i donar un cop de mà a les persones afectades amb tasques com: retirada d’arbres cremats, construcció de tanques i murs de pedra, reconstrucció de recs, etc.
6. Tres turons, búnquers i canons
El barri de Can Baró, al districte d’Horta-Guinardó, acull durant els mesos d’estiu el camp de treball ‘Els tres turons, búnquers i canons’, un projecte amb l’objectiu de recuperar l’espai del cim de la Rovira per l’ús ciutadà i per donar a conèixer a joves d’arreu del món un moment històric de la ciutat de Barcelona. El jovent que participa té entre 18 i 30 anys i ve d’arreu del món dins de programes d’intercanvi internacional de la Fundació Escolta Josep Carol.
Font: Xarxanet.org