El Rebost Solidari de Gràcia fa una campanya per recollir productes d’higiene íntima. Dues de cada deu dones de l’Estat pateixen pobresa menstrual.
La pobresa menstrual és la falta d’accés a productes menstruals dignes. Les dones que no tenen compreses ni tampons quan tenen la regla utilitzen altres elements que poden ser nocius per a la seva salut i alhora no poden continuar fent vida normal. El Rebost Solidari de Gràcia, a Barcelona, tenen en marxa una campanya de recollida de productes d’higiene íntima per fer-los arribar a les dones que acompanyen.
“Des d’un principi, teníem clar que el projecte del Rebost havia d’anar més enllà de distribuir únicament la cistella alimentària bàsica, sempre hem volgut que les persones tinguessin una cistella de la compra digna, amb aliments secs i frescos, productes d’higiene personal, de neteja de la llar i de nadó“, explica una portaveu de l’equip de dinamització del Rebost Solidari de Gràcia. El Rebost atén gairebé dues mil persones. Amb dificultats, la iniciativa gracienca manté la filosofia d’anar més enllà de l’assistencialisme.
Això vol dir que, senzillament, compreses i tampons sempre s’ha considerat un producte bàsic al Rebost Solidari de Gràcia, que és un dels projectes comunitaris de Gràcia Participa. A més de la recollida, fan una feina de sensibilització sobre aquesta realitat: la pobresa menstrual.
- Dues de cada deu dones de l’Estat pateixen pobresa menstrual
La despesa que significa comprar compreses o tampons no és assumible per a dues de cada deu dones de l’Estat, segons l’ONG Period Spain. Segons un estudi d’aquesta entitat, això pot comportar problemes de salut, perquè moltes acaben fent servir tovalloles, draps o fins i tot cartons quan tenen la regla amb possibles infeccions urinàries i vaginals. “Ens trobem dones que no poden pagar els productes d’higiene menstrual i això fa impossible que puguin fer vida normal durant els dies que tenen la regla“, expliquen també des del Rebost Solidari de Gràcia.
- Cada dona gasta una mitjana de 2.500 euros en compreses i tampons
La despesa en productes com compreses i tampons significa uns 2.500 euros de mitjana per a una dona al llarg de la seva vida. Són dades de la Fundació per a la Prevenció de Residus i Consum Responsable. Les entitats socials que acompanyen famílies en situació vulnerable saben que una dona prioritzarà, en primer lloc, pagar l’habitatge i, en segon lloc, comprar menjar per a les criatures. Els seus productes d’higiene menstrual queden fora de les prioritats.
És per això que les entitats posen aquests productes en el mateix sac que el menjar. “És una mica diferent de les campanyes de recollida d’aliments que fem habitualment -expliquen des del Rebost Solidari de Gràcia-. Ja l’any passat vam intentar que a més del recapte, els veïns i les veïnes, fossin conscients de la problemàtica“. A més de la recollida massiva de compreses, copes, tampons, salvaslips i calcetes menstruals, fan una campanya de sensibilització a les xarxes socials.
Un 10% d’IVA fins fa pocs mesos
Els productes d’higiene íntima tenien un 10% d’IVA, el mateix que s’atribueix als articles de luxe, fins a finals de l’any passat a l’Estat. Malgrat les campanyes que n’havien demanat la reducció i que, en alguns casos, la baixada havia estat una promesa electoral, es mantenia al 10% i amb el començament del 2023 es va reduir al 4%.
- 9.000 tones de productes menstruals no reutilitzables a l’any
L’accés a productes menstruals reutilitzables es considera que té un impacte positiu en el medi ambient, però també en la salut de les dones i en l’estalvi econòmic. Segons dades de la Fundació per a la Prevenció de Residus i Consum Responsable, a Catalunya es produeixen cada any unes 9.000 tones de residus en aquest concepte.
Una dona genera al voltant d’uns 4,5 quilos anuals de residus de productes menstruals. Al llarg de la vida, serien 180 quilos de residus.
El Rebost Solidari de Gràcia té vuit punts de recollida de productes d’higiene íntima a entitats del barri i també hi ha una quinzena d’escoles, instituts, institucions i comerços que estan fent recaptes. La campanya està oberta fins a finals de maig.
Punts de recollida:
● Centre de Cultura Popular La Violeta
● Castellers de la Vila de Gràcia
Font: Xarxanet