Miguel González: “L’entitat ha d’establir una relació gairebé personal amb el periodista”

periodista_vermell_miguelEl periodista radiofònic Miguel González inaugura la II Trobada del #CicleComunicacióSocial, organitzat per la FCVS, per enfortir l’espai comunicatiu català del Tercer Sector.

El Cicle de Comunicació Social, organitzat per la Federació Catalana de Voluntariat Social (FCVS), ha continuat aquest dijous 2 de juliol amb la II Trobada a càrrec de Miguel González, periodista de Tarragona Ràdio. La trobada ha sigut un punt d’inflexió per repensar la relació de les entitats socials amb els mitjans de comunicació i per conèixer com la ràdio local tarragonina ha treballat la seva cobertura informativa durant la pandèmia de la Covid-19.

En Miguel González és redactor i locutor dels serveis informatius de Tarragona Ràdio i també participa en el programa ‘El Matí de Tarragona Ràdio’. Cec de naixement, la seva adaptació a les rutines de teletreball s’ha hagut de fer amb programes informàtics que l’ajudessin a llegir la pantalla o amb un aparell lector que li dona suport en el seu dia a dia. Durant la seva intervenció, González ha començat parlant sobre l’inici del confinament i sobre la decisió ferma que va prendre l’emissora local: fer de la ràdio local un servei d’informació pública.

Tarragona Ràdio, com a servei radiofònic de proximitat, van apostar per capgirar la programació i fer que tota la graella respongués a actualitat informativa arran de la pandèmia. La ràdio venia d’uns anys complicats, on el 2012 es va fer una retallada de 7 periodistes, segons ha comentat González, el que suposa la meitat de la plantilla. Amb tot, tot i que els mitjans de comunicació no passen pel seu millor moment, van haver de reinventar-se i començar a treballar amb nous mitjans i recursos.

“Cap mitjà coneixia la magnitud del que estava passant”, ha afirmat el periodista. Amb les informacions de tranquil·litat que arribaven des de les institucions a l’inici de l’epidèmia, no va ser fins a mitjans de març quan es va decretar l’Estat d’alarma que van començar a veure dins de la ràdio que estava passant alguna cosa greu. Va ser aquí, quan van adonar-se que algunes entitats començaven a cancel·lar actes i convocar rodes de premsa d’última hora, que els propers mesos serien ben diferents.

Com es va adaptar Tarragona Ràdio a la pandèmia?

El mateix divendres que es van tancar les escoles, van decidir fer un especial al matí per explicar el que estava passant. El mateix dilluns la redacció de periodistes va començar a treballar des de casa i només van anar a la redacció alguns companys i companyes. En aquest sentit, van apostar per una programació de servei públic i en poc temps es van haver de reinventar amb nous mitjans.

Durant les emissions hi havia petites pauses per a la publicitat i algun contingut musical, però bàsicament gairebé tot eren butlletins informatius des de les 9 fins a les 20h del vespre, sobretot amb dades de contagis, morts, mesures de precaució, etc. “Hi va haver una pujada brutal del consum de ràdio online, vam aconseguir donar un servei global informatiu”, ha destacat Miguel González. La població de les comarques tarragonines sobretot tenia interès en conèixer els consells a la província, les mesures preses pels ajuntaments o el que succeïa a nivell social. Les xarxes socials, en aquest sentit, van funcionar com a altaveu de la ràdio.

Fins i tot, el periodista radiofònic ha explicat que l’equip d’esports es va incorporar com a suport als serveis informatius generals. Les rodes de premsa van passar a ser telemàtiques amb plataformes com Zoom o Jitsi i des de la ràdio van intentar explicar iniciatives socials com les crides de voluntariat del sector sanitari o persones que cosien solidàriament mascaretes per als col·lectius més vulnerables. “Vam intentar oferir informació puntual i precisa amb el màxim rigor possible”, ha subratllat.

Quina relació van mantenir amb les entitats?

“Teníem clar que a banda d’oferir ràdio també havíem de continuar al costat de les entitats socials”, ha afirmat González. En aquest sentit, Tarragona Ràdio va començar a emetre píndoles o reportatges per atendre les qüestions socials, sempre atents a com podien fer-los d’altaveu.

Tot i les dificultats, ja que algunes entitats havien hagut de tancar, d’altres continuaven oferint serveis des del confinament i la ràdio va estar-hi atenta. La por i l’angoixa al contagi va fer que el Banc dels Aliments rebés menys voluntariat de l’habitual o que els temes més tractats giressin al voltant de les residències de gent gran.

González ha destacat que van celebrar des de la ràdio un programa especial per Sant Jordi al costat de llibreters, editorials i petit comerç per ajudar a rellançar el teixit comercial i associatiu de la ciutat. A més, van donar continuïtat al programa ‘Tothom’, un espai radiofònic al costat de les persones amb discapacitat. “Encara sobta que una persona amb discapacitat estigui treballant en un mitjà de comunicació, però Tarragona Ràdio fa una gran tasca de normalització”, ha apuntat el periodista.

Les recomanacions per enfortir la relació entre Tercer Sector i mitjans

“S’ha d’establir una relació gairebé personal amb el periodista o la persona de referència”. D’aquesta manera ha sentenciat González un dels consells clau per a les entitats a l’hora de relacionar-se amb els mitjans de comunicació. A tall d’exemple, ha posat el cas de la tècnica territorial de la FCVS a Tarragona, Laura de la Morena, a qui, segons ha dit, quan rep un correu seu sap que serà un tema interessant.

Un altre consell destacat que ha donat a les gairebé 25 entitats assistents a la trobada virtual ha sigut adreçar-se al correu específic del periodista per arribar d’una manera més directa, en detriment del correu general del mitjà. “L’ideal seria que les entitats contractessin a periodistes per als departaments de comunicació, perquè ells saben com volem la informació”, ha manifestat.

Triar titulars que enganxin a les notes de premsa, ser breu i concís en la informació o acompanyar les informacions amb àudio d’algun testimoni són algunes de les recomanacions que ha compartit. “No es tracta tant d’enviar una nota de premsa a 500 mitjans, sinó a aquells que realment ens poden comprar el tema”, ha remarcat. És important, segons ha recordat González, donar un telèfon de contacte i apostar per algun mitjà específic per donar una exclusiva. “És cert que el contacte amb les entitats des de la premsa ha sigut més complicat perquè treballàveu des de casa, però volíem estar al costat del sector social i de les famílies”, ha matissat.

Share Button